Menu
0%
Zapraszam

Zapraszam

Proste przepisy na tanie potrawy domowe, także dla tych początkujących w kuchni.

Ryby i owoce morza

Ryby 

Mięso rybie jest bardzo bogate w składniki odżywcze. Zawiera witaminy A, z grupy B, D, E oraz cenne pierwiastki jak jod, fosfor, wapń, magnez, żelazo, fluor, selen, magnez, potas, sód. Zawierają białko, które nasz organizm przyswaja aż 97 %. W zależności od gatunku ryby zawierają go 6-19g/100g. Największą jego zaletą jest jednak zawartość cennych dla zdrowia nienasyconych kwasów omega-3. Chronią one organizm przed zakrzepami, chorobami serca i układu krążenia. Łagodzą artretyzm i poprawiają sprawność intelektualną i ogólne samopoczucie. Obniżają ciśnienie krwi i poziom cholesterolu. Wzmacniają system odpornościowy organizmu. Kwasom omego-3 przypisuje się również działanie przeciwnowotworowe i antyrodnikowe – spowalniające starzenie się komórek. Spośród ryb morskich najwięcej kwasów omega-3 zawiera makrela atlantycka (2299mg), śledź (1571 mg), tuńczyk (1173 mg), halibut (363 mg). Popularny morszczuk zawiera jedynie 224 mg.

Ryby dzieli się na:

1) morskie (łosoś, makrela, tuńczyk, morszczuk, mintaj, śledź, halibut, dorsz, szprot)

2) słodkowodne (karaś, karp, pstrąg, płoć lin, jesiotr, leszcz, brzana, sandacz)

W zależności od zawartości tłuszczu dzieli się ryby na chude (morszczuk, dorsz,  tilapia, sandacz, kergulena, sola, lin, szczupak, miruna, mintaj, panga, płastuga, flądra, dorada, leszcz, płoć) i tłuste (halibut, łosoś, ryba maślana, węgorz, tuńczyk, śledź, makrela, sardynka, szprot). Ryby najlepiej przyrządzać gotowane na parze, duszone bądź pieczone w folii aluminiowej. Zachowują wówczas najwięcej składników odżywczych. Mimo to wciąż najbardziej popularną formą przyrządzania ryb jest ich smażenie.

Ryby należą do pokarmów lekkostrawnych, dlatego polecane są osobom cierpiącym na schorzenia przewodu pokarmowego. Należy pamiętać, że ryby też często zawierają szkodliwe metale ciężkie, zwłaszcza te gatunki, które długo żyją (tuńczyk, halibut, miecznik, rekin). Dlatego nie należy zbyt często ich spożywać. Ryby spożywa się świeże, mrożone bądź przetwory z ryb (solone, marynowane, suszone i konserwy).

Kaloryczność: dorsz 70 kcal/100g, łosoś 182 kcal/100g, mintaj 49 kcal/100g, halibut 90 kcal/100g, pstrąg 58/100g, tuńczyk 239 kcal/100g, morszczuk 55 kcal/100g, karp 120 kcal/100g.

Owoce morza 

Owoce morza to zwierzęta bezkręgowe  jak skorupiaki, mięczaki, głowonogi i szkarłupnie zamieszkujące wody morskie i ujścia rzek. Do skorupiaków zalicza się langusty, homary, langustynki, krewetki i kraby. Mają one pancerz, który tworzy segmentową skorupę. Do mięczaków należą małże, uchowce, ślimaki, sercówki, ostrygi, kałamarnice, ośmiornice, przegrzebki.  Mięczaki chroni twarda muszla. Do głowonogów należą popularne kalmary. Owoce morza są bogatym źródłem wysokowartościowego białka, witaminy B6, B12 i PP. Bogate są w mikroelementy, zwłaszcza w cynk, chrom, selen, jod, żelazo, magnez, wapń. Dzięki dużej zawartości cynku i selenu uważane są za afrodyzjaki. Owoce morza spożywa się świeże gotowane, smażone bądź duszone, mrożone bądź w puszkach.

Kaloryczność: ostrygi 163 kcal/100g, małże 99 kcal/100g, krewetki 99 kcal/100g, homar 120 kcal/100g, ośmiornica 164 kcal/100g, kalmary 80 kcal/100g.

Helen G.

Podziel się ze znajomymi
loading...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>