Porady kuchenne

Jak gotować ziemniaki, żeby były smaczne i nie utraciły witamin?

Jak gotować ziemniaki, żeby były smaczne i nie utraciły witamin?

Ziemniaki, inaczej kartofle w tradycji kulinarnej Polaków zajmują naczelne miejsce. Większość z nas jada je nawet codziennie na obiad. Warzywo to nie dość, że jest łatwo dostępne, tanie, to jeszcze bardzo zdrowe. Ziemniaki są niskokaloryczne, zawierają jedynie 77 kcal/100g (w zależności od odmiany). Niesłusznie mówi się, że są tuczące. Ziemniaki owszem stają się kaloryczne, jeśli podajemy je w towarzystwie sosów albo polane obficie tłuszczem.

Ziemniaki – wartości odżywcze

Ziemniaki są bogatym źródłem witaminy C, potasu i fosforu. Ponadto zawierają witaminę A, witaminy z grupy B (B1, B2, B3, B6), PP, a także kwasy organiczne (cytrynowy, malinowy), aminokwasy egzogenne, skrobię, magnez, wapń oraz żelazo. Ziemniaki są lekkostrawnym pożywieniem. Warzywo to dzięki zawartości błonnika poprawia przemianę materii. Ziemniaki są zasadotwórcze (przywracają równowagę kwasowo-zasadową).

Jak gotować ziemniaki aby były smaczne i zdrowe?

Aby gotowane ziemniaki zachowały cenne składniki odżywcze, powinno się po uprzednim umyciu i obraniu ze skórki wrzucić do niedużej ilości wrzątku, nie zaś zalewać zimną wodą, jak to zwykle robimy. Jeśli zalejemy ziemniaki zimną wodą, wszystkie cenne składniki pozostaną w wodzie a my będziemy zjadali samą skrobię.

Najwięcej składników odżywczych w ziemniakach znajduje się tuż pod skórą, dlatego ważne jest aby je cienko obierać. Najlepiej za pomocą specjalnej obieraczki.

Ziemniaki gotujemy na niezbyt dużym ogniu pod przykryciem do miękkości (sprawdzając widelcem), przez około 20 minut, w zależności od gatunku i ilości. Aby się równomiernie ugotowały, powinny być pokrojone na podobnej wielkości kawałki. Wodę solimy dopiero pod koniec gotowania, najwcześniej wtedy kiedy zagotuje się woda (1łyżeczka na 1litr wody).

Po ugotowaniu  odcedzamy ziemniaki z nadmiaru wody. Możemy podać je na talerz w całości lub utłuczone na puree z dodatkiem odrobiny mleka i masła. Świetnie smakują posypane świeżym koperkiem.

Najwięcej witamin i minerałów zawierają ziemniaki gotowane w mundurkach (w całości). Podczas gotowania utrata witaminy C wynosi tylko 10 %. Obrane ziemniaki w trakcie gotowania tracą ponad 25% tej witaminy. Jeśli są duże, łatwiej i szybciej się ugotują pokrojone na mniejsze kawałki. Należy wcześniej je dokładnie wyszorować szczoteczką pod bieżącą wodą.

Pamiętajmy, że nie należy pozostawiać obranych ziemniaków na długo w wodzie, bo wytrąca się wtedy witamina C, witaminy z grupy B oraz biopierwiastki. Ugotowane ziemniaki nie powinny być dłużej przechowywane w lodówce jak 24 godziny.

Uwaga na ziemniaki, które kiełkują!

Nie należy spożywać ziemniaków, które zaczęły wyraźnie kiełkować ani tych które są pozieleniałe pod skórką, ponieważ wytwarza się w nim wówczas szkodliwy glikoalkaloid solanina. Może on wywołać zatrucie pokarmowe z towarzyszącym mu nudnościami, kolką, biegunką, wymiotami; ponadto bóle artretyczne, podrażnienia śluzówki, palenie w gardle, niewydolność krążenia, pocenie czy stany zapalne nerek. W ziemniakach wytwarza się podwyższone stężenie solaniny, jeśli są nieprawidłowo przechowywane.

Co z wywarem z ziemniaków?

Wywar z ziemniaków zawiera wiele cennych związków. Nie trzeba go wylewać, tylko wykorzystać go do sosów oraz zup. Zdrowo też jest gotować ziemniaki na parze.

Jak przechowywać ziemniaki?

Ziemniaki należy trzymać w miejscach chłodnych, ciemnych i suchych najlepiej w piwnicy albo w spiżarce, w wiaderku.

 

Helen G.


Galeria zdjęć - kliknij aby powiększyć

Loading...

Helen G.

Gotowanie sprawia mi ogromną radość. Lubię poznawać nowe smaki i eksperymentować w kuchni. Na stronie znajdziesz proste i czytelne przepisy na domowe potrawy, także dla początkujących w kuchni oraz artykuły z zakresu zdrowego odżywiania. Serdecznie zapraszam:)

Podobne przepisy

2 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button
Close