Płatki orkiszowe z truskawkami i orzechami


Orkisz (Triticum spelta) to stara odmiana pszenicy, znana od czasów starożytności. Nazywany jest też jęczmieniem dwurzędowym. W XIX wieku został wyparty przez tańszą pszenicę. Orkisz rozpropagowała XII – wieczna niemiecka benedyktynka, zarazem uzdrowicielka i mistyczka Św. Hildegarda z Bingen. Uważała go za najwartościowsze zboże o wielu właściwościach leczniczych. Orkisz działa ogólnie wzmacniająco (krwiotwórczo) rozgrzewająco, natłuszczająco, przeciwzapalnie oraz rozweselająco (poprawia samopoczucie). Regularne spożywanie orkiszu przyczynia się też do spadku poziomu cholesterolu.

Płatki orkiszowe są nieco ciemniejsze od płatków owsianych, za to równie smaczne i zdrowe. Mają ciekawy orzechowy smak. Płatki orkiszowe stanowią lekkostrawne pożywienie. Są produktem bogatym w wartości odżywcze. Oprócz dobrze przyswajalnego białka (11,6%), tłuszczy (2,7%) i węglowodanów (56%), zawierają również witaminy A, B1, B2, B6, D, E, PP, kwas krzemowy, błonnik oraz potas, wapń, miedź, cynk, selen, fosfor, żelazo i magnez. Zawierają thiocyanat (rodanid), substancję wzmacniającą system immunologiczny oraz pobudzającą wzrost komórek nerwowych. Zdecydowanie warto włączyć płatki orkiszowe oraz inne produkty otrzymywane z tego zboża (np. mąka, kawa zbożowa) do codziennej diety.

Moja dzisiejsza propozycja jest prosta. To ugotowane na mleku płatki orkiszowe z dodatkiem otrąb owsianych oraz truskawek, na które panuje obecnie sezon. Smak idealnie podkreślają bakalie – orzechy włoskie i rodzynki. To zdrowy i bardzo smaczny posiłek! Polecam :-)

„Orkisz prowadzi do dobrej krwi, daje rozluźniony charakter i cnotę zadowolenia”.

Św. Hildegarda z Bingen

(1 porcja)

Składniki:

– 4 łyżki płatków orkiszowych

– 1 łyżka otrąb owsianych

– 1 szklanka mleka

– 1 łyżka rodzynek

– kilka truskawek

– 1 łyżeczka miodu

– garść orzechów włoskich

– szczypta soli

Płatki i otręby zalać mlekiem, dodać szczyptę soli i gotować na wolnym ogniu przez kilka minut, aż wyraźnie zmiękną. Rodzynki zalać wrzątkiem na 2-3 minuty, po czym odcedzić. Pozbędziemy się wówczas dwutlenku siarki. Truskawki umyć, usunąć szypułki. Pokroić w plasterki. Ugotowane płatki przełożyć do miseczki, dodać rodzynki. Posłodzić do smaku miodem. Płatki udekorować truskawkami i orzechami. Można spożywać zarówno na śniadanie, przekąskę czy tez jako lekka kolacja.

Smacznego!

Helen G.

Płatki orkiszowe, otręby owsiane, orzechy włoskie i wiele innych naturalnych produktów można kupić w sklepie www.naturalniezdrowe.com.pl


Galeria zdjęć

platki-orkiszowe-z-truskawkami-i-orzechamiplatki-orkiszowe-z-truskawkami-i-orzechami3platki-orkiszowe-z-truskawkami-i-orzechami2platki-orkiszowe-z-truskawkami-i-orzechami1
loading...
loading...
Poprzedni Hylyng opiekany z cebulą, zanurzony w zalewie octowej - czyli śledzie po kaszubsku
Nastepny Muszle conchiglioni zapiekane ze szpinakiem i ricottą

4 komentarze

  1. Ala
    3 lipca 2016
    Odpowiedz

    Pychotka danie! :)

  2. Ewel
    3 lipca 2016
    Odpowiedz

    Nie jadłam nigdy płatków orkiszowych. Znam tylko owsiane i jęczmienne. Dziękuję za polecenie. Chętnie kupię na próbę:)

  3. Agata
    4 lipca 2016
    Odpowiedz

    Z orkiszu to jadłam tylko chleb :) ale całe życie się ponoć człowiek uczy :)

  4. Marzena T (Mania)
    9 lipca 2016
    Odpowiedz

    Śniadanie wcale nie musi być nudne :) Świetny przepis na pewno skorzystam

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *