Produkty prozdrowotne

Ksylitol – zdrowa słodycz

Ksylitol – zdrowa słodycz

To, że biały cukier jest szkodliwy dla zdrowia – wiadomo nie od dziś. Spożywany w nadmiarze, sieje prawdziwe spustoszenie w organizmie, począwszy od próchnicy zębów, ubytku minerałów i witamin, cukrzycy, choroby wieńcowej, a na otyłości kończąc. Jak by to było pięknie jeść cukier bez szkody dla zdrowia? A jednak to możliwe, dzięki ksylitolowi. Ksylitol jest organicznym związkiem, to 5-węglowy cukier pozyskiwany z kory brzozy. Produkuje się go głównie w Finlandii. Popularnie nazywany jest cukrem brzozowym. Jest równie słodki jak biały cukier, praktycznie w smaku i wyglądzie nie różni się od niego niczym.

Dlaczego jednak ksylitol jest zdrowy a cukier nie? Ksylitol ma pięć atomów węgla, cukier zaś sześć. Czyni go to związkiem o charakterze zasadowym, cukier zaś kwasowym. Poza tym ksylitol pomimo że jest słodki jak cukier, jest od niego o 40% mniej kaloryczny oraz posiada 14-krotnie niższy indeks glikemiczny.

Ksylitol jest substancją naturalną, można ją znaleźć w niektórych owocach (jagody), warzywach (kolby kukurydzy), grzybach, w drewnie brzozowym, a także w  niewielkich ilościach w organizmie człowieka (ok. 15g), która powstaje w procesie metabolicznych.

WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE KSYLITOLU

z racji swojej budowy (5 atomów węgla) ma właściwości bakteriobójcze

wzmacnia układ odpornościowy- przeciwdziała infekcjom układu oddechowego (nos, gardło, zatoki)

opóźnia proces starzenia

leczy zapalenie ucha środkowego

zmniejsza łaknienie cukru

ułatwia przyswajanie wapnia (zapobiega osteoporozie i wzmacnia kości)

przywraca prawidłowe pH śliny, zapobiega próchnicy i chorobom dziąseł (wzmacnia szkliwo)

przeciwdziała rozrostowi drożdżaków (Candida albicans) oraz baterii (Helicobacter pylori)

Możliwe działanie uboczne

Ksylitol na początku stosowania należy spożywać z umiarem. U osób wrażliwych, spożywających większe dawki ksylitolu może wystąpić lekka biegunka. Zwykle objaw ustępuje po zmniejszeniu dawki. Zaleca się zacząć przyjmować ksylitol od ½ łyżeczki do słodzenia herbaty lub kawy. Z czasem zwiększamy dawkę. Dzienna dawka ksylitolu to 40 g dziennie. Zbyt duże dawki naraz mogą wywołać efekt przeczyszczający.

ZASTOSOWANIE KSYLITOLU

Ksylitol z powodzeniem może zastępować nam pospolity cukier, można słodzić nim potrawy, jak i napoje (kawa, herbata). Bywa również stosowany w gumach do żucia, pastach do zębów, a także w dropsach czy też aerozolach do nosa. Bardzo korzystne dla utrzymania higieny jamy ustnej jest smarowanie niewielką ilością ksylitolu  zębów i dziąseł po ich uprzednim umyciu, zwłaszcza przed udaniem się na spoczynek. Ksylitol może być dobrą i co ważne zdrową alternatywą dla osób odchudzających się oraz dla cukrzyków.

Moje wrażenia

Bardzo lubię słodzić ksylitolem np. poranną kawę (herbaty nie słodzę). W smaku nie różni się od białego cukru. Odnoszę jedynie wrażenie, że ksylitol jest nieco mniej słodki od cukru. Trzeba używać go trochę więcej. Kupuję ten zdrowy cukier w miarę możliwości, z uwagi na dość wysoką cenę. Ksylitolem słodzę czasem owsiankę, płatki jaglane albo nadzienie z sera do naleśników. Do ciasta nie próbowałam dodawać ksylitolu z uwagi na dużą ilość, jaką trzeba by zużyć.

 

Słyszeliście o ksylitolu? Spożywaliście go?

 

Helen G.


Bibliografia:
Dwumiesięcznik Nexus nr 2 (28) Marzec-Kwiecień 2003, art. (Ksylitol – czyżby nasze słodkie zbawienie?)

notatki własne


Galeria zdjęć - kliknij aby powiększyć

Ksylitol - zdrowa słodycz
+ 3
Galeria zdjęć

Helen G.

Gotowanie sprawia mi ogromną radość. Lubię poznawać nowe smaki i eksperymentować w kuchni. Na stronie znajdziesz proste i czytelne przepisy na domowe potrawy, także dla początkujących w kuchni oraz artykuły z zakresu zdrowego odżywiania. Serdecznie zapraszam:)

Podobne przepisy

8 komentarzy

  1. Mam zamiar zamienić zwykły cukier na ksylitol, bo nie udało mi się całkowicie zrezygnować ze słodzenia. Co prawda z Acetomale udało mi się schudnąć ale jednak zdrowe nawyki pozostały. :)

  2. Ja już od dawna kupuję ksylitol. Używam go prawie do wszystkiego w kuchni. Już kilka miesięcy temu postanowiłam zdrowo się odżywiać i zrezygnowałam ze słodyczy, a cukier w kuchni zastąpiłam właśnie ksylitolem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button
Close