Produkty prozdrowotne

Ksylitol – zdrowa słodycz

Ksylitol – zdrowa słodycz

To, że biały cukier jest szkodliwy dla zdrowia – wiadomo nie od dziś. Spożywany w nadmiarze, sieje prawdziwe spustoszenie w organizmie, począwszy od próchnicy zębów, ubytku minerałów i witamin, cukrzycy, choroby wieńcowej, a na otyłości kończąc. Jak by to było pięknie jeść cukier bez szkody dla zdrowia? A jednak to możliwe, dzięki ksylitolowi. Ksylitol jest organicznym związkiem, to 5-węglowy cukier pozyskiwany z kory brzozy. Produkuje się go głównie w Finlandii. Popularnie nazywany jest cukrem brzozowym. Jest równie słodki jak biały cukier, praktycznie w smaku i wyglądzie nie różni się od niego niczym.

Dlaczego jednak ksylitol jest zdrowy a cukier nie? Ksylitol ma pięć atomów węgla, cukier zaś sześć. Czyni go to związkiem o charakterze zasadowym, cukier zaś kwasowym. Poza tym ksylitol pomimo że jest słodki jak cukier, jest od niego o 40% mniej kaloryczny oraz posiada 14-krotnie niższy indeks glikemiczny.

Ksylitol jest substancją naturalną, można ją znaleźć w niektórych owocach (jagody), warzywach (kolby kukurydzy), grzybach, w drewnie brzozowym, a także w  niewielkich ilościach w organizmie człowieka (ok. 15g), która powstaje w procesie metabolicznych.

WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE KSYLITOLU

z racji swojej budowy (5 atomów węgla) ma właściwości bakteriobójcze

wzmacnia układ odpornościowy- przeciwdziała infekcjom układu oddechowego (nos, gardło, zatoki)

opóźnia proces starzenia

leczy zapalenie ucha środkowego

zmniejsza łaknienie cukru

ułatwia przyswajanie wapnia (zapobiega osteoporozie i wzmacnia kości)

przywraca prawidłowe pH śliny  oraz zapobiega próchnicy i chorobom dziąseł, (wzmacnia szkliwo)

przeciwdziała  rozrostowi drożdżaków (Candida albicans) oraz baterii (Helicobacter pylori)

Możliwe działanie uboczne

Ksylitol na początku stosowania należy spożywać z umiarem. U osób wrażliwych, spożywających większe dawki ksylitolu może wystąpić lekka biegunka. Zwykle objaw ustępuje po zmniejszeniu dawki. Zaleca się zacząć przyjmować ksylitol od ½ łyżeczki do słodzenia herbaty lub kawy. Z czasem zwiększamy dawkę. Dzienna dawka ksylitolu to 40 g dziennie. Zbyt duże dawki naraz mogą wywołać efekt przeczyszczający.

ZASTOSOWANIE KSYLITOLU

Ksylitol z powodzeniem może zastępować nam pospolity cukier, można słodzić nim potrawy, jak i napoje (kawa, herbata). Bywa również stosowany w gumach do żucia, pastach do zębów, a także w dropsach czy też aerozolach do nosa. Bardzo korzystne dla utrzymania higieny jamy ustnej jest smarowanie niewielką ilością ksylitolu  zębów i dziąseł po ich uprzednim umyciu, zwłaszcza przed udaniem się na spoczynek. Ksylitol może być dobrą i co ważne zdrową alternatywą dla osób odchudzających się oraz dla cukrzyków.

Gdzie kupić?

Dobrej jakości fiński ksylitol można kupić tutaj.

Moje wrażenia

Bardzo lubię słodzić ksylitolem np. poranną kawę (herbaty nie słodzę). W smaku nie różni się od białego cukru. Odnoszę jedynie wrażenie, że ksylitol jest nieco mniej słodki od cukru. Trzeba używać go trochę więcej. Kupuję ten zdrowy cukier w miarę możliwości, z uwagi na dość wysoką cenę. Ksylitolem słodzę czasem owsiankę, płatki jaglane albo nadzienie z sera do naleśników. Do ciasta nie próbowałam dodawać ksylitolu z uwagi na dużą ilość, jaką trzeba by zużyć.

Słyszeliście o ksylitolu? Spożywaliście go?

Helen G.


Bibliografia:
Dwumiesięcznik Nexus nr 2 (28) Marzec-Kwiecień 2003, art. (Ksylitol – czyżby nasze słodkie zbawienie?)
http://www.ksylitol.com/
notatki własne


Galeria zdjęć - kliknij aby powiększyć

ksylitol-zdrowa-slodycz1
+ 3
Galeria zdjęć
Loading...
Zobacz przepis

Helen G.

Gotowanie sprawia mi ogromną radość. Lubię poznawać nowe smaki i eksperymentować w kuchni. Na stronie znajdziesz proste i czytelne przepisy na domowe potrawy, także dla początkujących w kuchni oraz artykuły z zakresu zdrowego odżywiania. Serdecznie zapraszam:)

Podobne przepisy

8 komentarzy

  1. Mam zamiar zamienić zwykły cukier na ksylitol, bo nie udało mi się całkowicie zrezygnować ze słodzenia. Co prawda z Acetomale udało mi się schudnąć ale jednak zdrowe nawyki pozostały. :)

  2. Ja już od dawna kupuję ksylitol. Używam go prawie do wszystkiego w kuchni. Już kilka miesięcy temu postanowiłam zdrowo się odżywiać i zrezygnowałam ze słodyczy, a cukier w kuchni zastąpiłam właśnie ksylitolem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button
Close