Owsianka


Owsianka

To prawdziwa królowa śniadań. Owsianka powraca powoli do łask. Co raz więcej osób sięga po nią świadomie, doceniając odżywcze właściwości płatków owsianych. Owsianka to już nie pozbawiona wyrazu memła, którą podawano nam w przedszkolach. Zwykle miała charakter zupy mlecznej. Pamiętam jak płatki owsiane z tamtych lat miały sporo łusek, które z łatwością „wchodziły w zęby”, co mnie ogromnie denerwowało.

Owies jest bardzo cennym w składniki odżywcze zbożem. Oprócz węglowodanów, białek i tłuszczy (nienasycone kwasy tłuszczowe), jest bogaty w błonnik, witaminy (B1, B6, PP, E, kwas foliowy), a także w mikroelementy (magnez, krzem, wapń, cynk, żelazo, potas, selen, miedź, mangan) i luteinę. Udowodniono, iż owsianka regularnie spożywana na śniadanie czy w formie przekąski, korzystnie wpływa nie tylko na nasze zdrowie ale i samopoczucie. Działa bowiem odżywczo, odmładzająco i wzmacniająco. Nie bez przyczyny owsiankę, zwykle w formy zupy mlecznej (czasem też w formie kleiku na wodzie z odrobiną soli) podaje się rekonwalescentom w szpitalach albo też małym dzieciom. Owsianka zajmuje 3. miejsce w po owocach palmy acai i czosnku, w rankingu najzdrowszych pokarmów świata.

Właściwości zdrowotne owsianki

❉ poprawia trawienie (stanowi lekkostrawny posiłek, sprzyja zachowaniu szczupłej sylwetki)

❉ działa odżywczo, wzmacniająco i przeciwzapalnie na organizm

❉ poprawia pamięć i koncentrację

❉ obniża cholesterol (zapobiega miażdżycy)

❉ obniża ryzyko zachorowania na astmę

❉ poprawia samopoczucie, wzmacnia system nerwowy (działa przeciwdepresyjnie i uspokajająco)

❉ poprawia stan włosów, skóry i paznokci

❉ dzięki zawartości błonnika i węglowodanów złożonych, na długi czas zapewnia uczucie sytości (sprzyja osobom będącym na diecie)

❉ wykazuje działanie odmładzające, przeciwutleniające (ochronne)

Poniżej różne warianty owsianki – zachęcam was do spróbowania:

owsianka z jabłkiem

owsianka z jabłkiem i orzechami

owsianka z nasionami chia

kakaowo-bananowa owsianka

truskawkowa owsianka

Owsiankę można ugotować zarówno na mleku, jak i na wodzie. Zdecydowanie wolę tę pierwszą jej wersję, gdyż jest nie tylko bardziej treściwa ale w moim odczuciu również smaczniejsza. Wybór dodatków do owsianki jest naprawdę duży. Ja najczęściej spożywam ją z jakimś owocem np. z jabłkiem albo bananem oraz bakaliami. Czasem też dodaję kakao. Wybór dodatków zależy od waszych indywidualnych upodobań.

Wybierając płatki owsiane, kierujcie się ich stopniem przetworzenia. Najzdrowsze są te, które wymagają gotowania, niekoniecznie te błyskawiczne a  te tzw. zwykłe albo górskie. Najchętniej wybieram płatki owsiane górskie. Płatki owsiane w 100 gramach zawierają 378 kalorii. Duży wybór płatków owsianych znajdziesz tutaj.

Owsianka przepis podstawowy

(1 porcja)

Składniki:

– 5 łyżek płatków owianych (najlepiej górskich lub zwykłych)

– 1 szklanka mleka lub wody

– 1 łyżeczka masła

– szczypta soli

– 1 łyżeczka miodu (opcjonalnie)

Najczęstsze dodatki:

◈ świeże owoce np. jabłko, banan, nektarynki, truskawki, maliny, borówki.

◈ bakalie np. orzechy, migdały, rodzynki, daktyle, figi, suszone śliwki albo morele.

◈ nasiona np. słonecznik, dynia, sezam, chia, lnu (siemię lniane).

◈ kakao

◈ masło orzechowe

◈ miód/syrop klonowy/cukier

◈ cynamon, kardamon

◈ jogurt naturalny/maślanka/kefir w przypadku zabielenia owsianki ugotowanej na wodzie.

Jak zrobić owsiankę?

Płatki owsiane zalać w rondelku wodą lub mlekiem, dodać szczyptę soli. Gotować na małym ogniu kilka minut, często mieszając, aż płatki wyraźnie zgęstnieją. Zestawić z palnika, dodać masło i wymieszać. Następnie przełożyć gotową owsiankę do miseczki. Jeśli jest za gęsta, można dolać nieco zimnego mleka albo wody. Owsiankę posłodzić ewentualnie miodem. Spożywać ciepłą na śniadanie, kolację, bądź jako przekąskę w ciągu dnia.

Smacznego!

Helen G.


Galeria zdjęć

owsiankaowsianka2owsianka1owsianka3
loading...
Poprzedni Ciasto biszkoptowe z karmelem
Nastepny Sałata z pomidorami

4 komentarze

  1. agata
    5 września 2017
    Odpowiedz

    Aż trudno uwierzyć, że ja nigdy owsianki nie jadłam… jakoś nie było okazji, nawet w przedszkolu nam jej nie podawano :)

    • Helen G.
      Helen G.
      5 września 2017
      Odpowiedz

      Warto więc to nadrobić i przynajmniej spróbować :-)

  2. Ania
    5 września 2017
    Odpowiedz

    Bardzo lubię owsiankę :) takie śniadanko jest pyszne, zdrowe i pożywne :)

  3. Beti
    10 września 2017
    Odpowiedz

    Czasem robię owsianki, ostatnio trochę o nich zapomniałam :-)

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *