Menu
0%
Zapraszam

Zapraszam

Proste przepisy na tanie potrawy domowe, także dla tych początkujących w kuchni.

Domowy majonez

Zbliżają się Święta Wielkanocne, podczas których dominują potrawy z jajek. A jak jajka to i majonez, zresztą bardzo udany duet. Sklepowe majonezy niestety bazują na tanich, niskiej jakości olejach, zwykle rafinowanych. Poza tym znajdziemy w nich różne dodatki, jak ocet spirytusowy, zagęstniki czy konserwanty. Dlatego przedstawiam wam zdrową alternatywę –  domowy majonez, oparty wyłącznie na naturalnych składnikach. Co więcej możemy wzbogacić go o dodatek dobrego oleju, który zawiera  cenne kwasy NNKT. Dobrze, by był to olej tłoczony na zimno, nierafinowany. Najlepiej nadają się do tego celu oleje o w miarę neutralnym smaku, jak np. olej rzepakowy, słonecznikowy, olej lniany lub oliwa z oliwek. Raz zrobiłam majonez na bazie oleju kukurydzianego, lecz jego aromat gryzł się, psując efekt. Najczęściej wybieram olej rzepakowy albo lniany. Można też użyć oleju rzepakowego i oliwy z oliwek w ilości 1:1.

Na podane w przepisie proporcje oleju daję 2 żółtka, gdyż preferuję gęsty majonez. Ale z powodzeniem możecie dać tylko 1 żółtko, jeśli wolicie rzadszy lub dać nieco więcej oleju. Zresztą na zdjęciach pokazuję majonez rzadszy (dwa pierwsze zdjęcia) i gęstszy (z dwoma żółtkami). Najlepiej użyć jaj lepszej kategorii np. z wolnego chowu (1) lub ekologicznych (0). Oprócz dobrego oleju możemy wzbogacić nasz majonez dodatkiem soku z cytryny zamiast niezdrowego octu spirytusowego, dodać dobrą sól (morską albo himalajską) oraz zamiast białego cukru – ksylitol albo miód. Polecam oprócz tradycyjnego czarnego pieprzu dać również szczyptę chili, fajnie podkreśli smak. Niektórzy dodają do majonezu chrzan albo ząbek czosnku, wedle waszego uznania i przeznaczenia majonezu.Taki domowy majonez jest moim zdaniem smaczniejszy od kupnego ale i też przede wszystkim zdrowszy. W zależności od rodzaju użytego oleju może przybierać barwę mniej lub bardziej żółtą.  Zatem do dzieła!

(średni słoik)

Składniki:

– 200ml dobrego oleju o neutralnym smaku, najlepiej tłoczonego na zimno (np. rzepakowy, słonecznikowy, lniany, rzepak+ oliwa z oliwek pół na pół)

– 1-2 żółtka

– 1 łyżeczka musztardy

– 1/3 łyżeczki soli

– 1 łyżeczka cukru/ksylitolu (u mnie miód)

– szczypta pieprzu

– szczypta chili

– 3 łyżki soku z cytryny

 

Dodatki (opcjonalnie):

– chrzan

– czosnek

– kapary

– zioła

 

W osobnym naczyniu albo docelowym słoiku, w którym będziemy przechowywać majonez umieścić wpierw żółtka (jajka należy wcześniej sparzyć wrzątkiem), dodać olej, przyprawy i musztardę. Na koniec dodać sok z cytryny. Włożyć końcówkę blendera i miksować do uzyskania gładkiej emulsji z początku u dołu pojemnika. Po ok.30-40 sekundach powoli unosić blender ruchami góra-dół. Majonez będzie gotowy, kiedy będzie miał aksamitną, gładką konsystencję. W razie potrzeby dodać którejś z przypraw. Przełożyć do słoika, jeśli przyrządzaliśmy go w osobnym naczyniu. Majonez domowy może być teoretycznie przechowywany do 2 tygodni w lodówce, chociaż ja osobiście staram się go zużyć w przeciągu 1 tygodnia, tak dla bezpieczeństwa (używamy surowych żółtek a majonez pozbawiony jest konserwantów). Majonez stosować zarówno na kanapki z wędliną czy serem, jak do jajek czy wszelkich sałatek.

Smacznego!

Helen G.

Podziel się ze znajomymi
loading...

9 odpowiedzi do “Domowy majonez

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>