Menu
0%
Zapraszam

Zapraszam

Proste przepisy na tanie potrawy domowe, także dla tych początkujących w kuchni.

Kruche ciasteczka z dynią, słonecznikiem i chia

Idealnie kruche, o waniliowym smaku z posypką z pestek dyni, słonecznika i nasion chia. Zdarzało mi się kupić takie gotowe ciasteczka ze sklepu. Powiem nieskromnie, że moje domowe, biją je na głowę!  Są naturalne, bez chemicznych ulepszaczy, w dodatku wzbogacone o pestki i nasiona, które zdecydowanie warto wprowadzić do naszej codziennej diety.

Dynia zawiera wartościowe białko, cenne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), prowitaminę A, witaminy z grupy B, witaminę C, D i E. Ponadto zawiera magnez, żelazo, fosfor, cynk i siarkę. Dynia skutecznie zapobiega miażdżycy i chorobie prostaty. Jest również pomocna w zwalczaniu pasożytów układu pokarmowego.

Słonecznik dzięki zawartości witamin (A, z grupy B, D, E, F), minerałów (magnez, potas, wapń, fosfor, cynk, żelazo, miedź, mangan, selen), tłuszcze nienasycone i białka, wzmacnia układ nerwowy (działa przeciwstresowo) oraz wspomaga odporność organizmu. Błonnik zawarty w pestkach słonecznika poprawia przemianę materii. Fitosterole z kolei obniżają poziom cholesterolu.

Nasiona chia zwane również szałwią hiszpańską, to odpowiednik naszego siemienia lnianego. Jest bogaty w kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6, białko, antyoksydanty oraz błonnik. Zawierają również witaminy (z grupy B, E) oraz cynk, wapń, fosfor, magnez i potas. Nasiona chia posiadają właściwości absorbujące wodę w proporcji 12:1. Dzięki dużej zawartości błonnika pęcznieją w żołądku, dając uczucie sytości. Ponadto spowalniają wchłanianie węglowodanów z pożywienia. Zarówno dynia, słonecznik i chia korzystnie wpływają również na stan skóry, włosów i paznokci.

Ciasteczka są banalne w przygotowaniu. Szybko się piecze. Trzeba jedynie schłodzić kruche ciasto w lodówce. Z podanej w przepisie proporcji wychodzą pełne dwie blachy ciastek, około 50 sztuk. Ciasteczka najlepiej przechowywać w szczelnym pudełku, wówczas na długo zachowają świeżość. Polecam spróbować również moje ciasteczka owsiane z rodzynkami i migdałową nutą.

(ok.50 sztuk)

Składniki:

– 300 g mąki pszennej (użyłam tortowej ale może być mąka luksusowa)

– 1 kostka masła (200g)

– 2 jajka

– 2 łyżki kwaśnej śmietany 18%

– ½ szklanki cukru

– 1 op. cukru waniliowego (16g)

– po ½ szklanki pestek dyni i słonecznika

– 3-4 łyżki nasion chia

– szczypta soli

 

 

 

 

Mąkę przesiać przez sito. Zimne masło pokroić na nieduże kawałki. Dodać 2 żółtka (białka pozostawić), śmietanę, cukry oraz szczyptę soli. Zagnieść kruche ciasto. Przykryć folią aluminiową i wstawić do lodówki na 40 minut.

W międzyczasie dynię, słonecznik oraz chia lekko uprażyć na suchej patelni. Przełożyć do miseczki, wymieszać. Ciasto po schłodzeniu w lodówce rozwałkować na posypanej mąką stolicy na grubość ok. 0,5 cm. Wąską szklanką, kieliszkiem albo foremką wykrawać nieduże kółka. Każde ciastko smarować wpierw pozostałymi białkami i kłaść łyżeczką porcję uprażonej dyni, słonecznika i chia. Ciastka kłaść na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. Wstawić do nagrzanego do 180°C piekarnika. Piec  na środkowej półce, na złoty kolor przez 15 minut. Po upieczeniu i ostudzeniu, ciasteczka najlepiej przechowywać w zamkniętym pudełku.

Smacznego!

Helen G.

 

Podziel się ze znajomymi
loading...

7 odpowiedzi do “Kruche ciasteczka z dynią, słonecznikiem i chia

  • Robiłam kiedyś podobne ale z samym słonecznikiem. Ta wersja jest zdecydowanie bardziej zdrowa

  • Genialne! Powiem żonie, żeby takie upiekła :)

  • Fajne, chociaż ja bym się w te chia nie bawił :-).

  • Uwielbiam takie ciastka :)
    I bardzo mi się podoba ten Twój blog!:)

  • Mniam, ciasteczka samo zdrowie :) Taka zdrowa alternatywa w sam raz na drugie śniadanie, gdy nachodzi ochota na coś słodkiego :)

  • Ciasteczka wyglądają pysznie! Przepis trafia na moją listę „do wypróbowania” :) Muszę przyznać, że uwielbiam niemal wszystkie wypieki z dodatkiem pestek. A nasiona chia podbiły moje serce!Są smaczne, zdrowe i do tego wyglądają niezwykle estetycznie w przeróżnych deserach!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>