Menu
0%
Zapraszam

Zapraszam

Proste przepisy na tanie potrawy domowe, także dla tych początkujących w kuchni.

Płatki orkiszowe z truskawkami i orzechami

Orkisz (Triticum spelta) to stara odmiana pszenicy, znana od czasów starożytności. Nazywany jest też jęczmieniem dwurzędowym. W XIX wieku został wyparty przez tańszą pszenicę. Orkisz rozpropagowała XII – wieczna niemiecka benedyktynka, zarazem uzdrowicielka i mistyczka Św. Hildegarda z Bingen. Uważała go za najwartościowsze zboże o wielu właściwościach leczniczych. Orkisz działa ogólnie wzmacniająco (krwiotwórczo) rozgrzewająco, natłuszczająco, przeciwzapalnie oraz rozweselająco (poprawia samopoczucie). Regularne spożywanie orkiszu przyczynia się też do spadku poziomu cholesterolu.

„Orkisz prowadzi do dobrej krwi, daje rozluźniony charakter i cnotę zadowolenia”.

Św. Hildegarda z Bingen

Płatki orkiszowe są nieco ciemniejsze od płatków owsianych, za to równie smaczne i zdrowe. Mają ciekawy orzechowy smak. Płatki orkiszowe stanowią lekkostrawne pożywienie. Są produktem bogatym w wartości odżywcze. Oprócz dobrze przyswajalnego białka (11,6%), tłuszczy (2,7%) i węglowodanów (56%), zawierają również witaminy A, B1, B2, B6, D, E, PP, kwas krzemowy, błonnik oraz potas, wapń, miedź, cynk, selen, fosfor, żelazo i magnez. Zawierają thiocyanat (rodanid), substancję wzmacniającą system immunologiczny oraz pobudzającą wzrost komórek nerwowych. Zdecydowanie warto włączyć płatki orkiszowe oraz inne produkty otrzymywane z tego zboża (np. mąka, kawa zbożowa) do codziennej diety.

Moja dzisiejsza propozycja jest prosta. To ugotowane na mleku płatki orkiszowe z dodatkiem otrąb owsianych oraz truskawek, na które panuje obecnie sezon. Smak idealnie podkreślają bakalie – orzechy włoskie i rodzynki. To zdrowy i bardzo smaczny posiłek! Polecam :-)

(1 porcja)

Składniki:

– 4 łyżki płatków orkiszowych

– 1 łyżka otrąb owsianych

– 1 szklanka mleka

– 1 łyżka rodzynek

– kilka truskawek

– 1 łyżeczka miodu

– garść orzechów włoskich

– szczypta soli

Płatki i otręby zalać mlekiem, dodać szczyptę soli i gotować na wolnym ogniu przez kilka minut, aż wyraźnie zmiękną. Rodzynki zalać wrzątkiem na 2-3 minuty, po czym odcedzić. Pozbędziemy się wówczas dwutlenku siarki. Truskawki umyć, usunąć szypułki. Pokroić w plasterki. Ugotowane płatki przełożyć do miseczki, dodać rodzynki. Posłodzić do smaku miodem. Płatki udekorować truskawkami i orzechami. Można spożywać zarówno na śniadanie, przekąskę czy tez jako lekka kolacja.

Smacznego!

Helen G.

Płatki orkiszowe, otręby owsiane, orzechy włoskie i wiele innych naturalnych produktów można kupić w sklepie www.naturalniezdrowe.com.pl


Truskawkowe pole & naturalnie zdrowe

Podziel się ze znajomymi
loading...

4 odpowiedzi do “Płatki orkiszowe z truskawkami i orzechami

  • Pychotka danie! :)

  • Nie jadłam nigdy płatków orkiszowych. Znam tylko owsiane i jęczmienne. Dziękuję za polecenie. Chętnie kupię na próbę:)

  • Z orkiszu to jadłam tylko chleb :) ale całe życie się ponoć człowiek uczy :)

  • Śniadanie wcale nie musi być nudne :) Świetny przepis na pewno skorzystam

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>